Sök:

Sökresultat:

685 Uppsatser om Embodied mind - Sida 1 av 46

Entities of muscular type : hur kroppen ger mening åt abstrakta begrepp

Kognitivismen med rötter i analytisk filosofi och logik beskriver tänkande som symbolmanipulation efter logiska regler. Begrepp har sin mening genom att de refererar till objekt och händelser i världen. Embodied cognition (EC) eller kroppsbasserad kognition, med rötter i biologi, fenomenologi och pragmatism ser istället tänkande som ett emergent fenomen som uppstår ur erfarandet av kroppens aktivitet i världen. Begrepps mening har istället sin grund i det sensomotoriska systemet.  Abstrakta begrepp får sin mening via metaforer och metonymer. Likt konstruktivism ser EC lärande som modifiering av tidigare kunskap.

Touching reality: Exploring how to immerse the user in a virtual reality using a touch device

This paper explores the field of virtual reality and how immersion and presences can be increased when it comes to navigation and interaction with Virtual Environments. The availability of VR technology has sparked a trend, especially in game development. Old ways of designing for interactive environments have to be revised. This is done by exploring the massive body of work done on VR, exploring its underlying concepts, using tested design techniques and ways of evaluating interaction for VR. A design suggestion in the form of utilizing a tablet device as the main input device is derived.

Bortom binären -En litteratur studie om Transgender teori och vad den möjligen kan bidra till i socialt arbete.

Beyond the binary borders of sex -A LITTERATURE STUDY ABOUT TRANSGENDER THEORY AND ITS POSSIBLE CONTRIBUTION TO A SOCIAL WORK CONTEXT. GERGANA TOSEVA KARIN SELIN A thesis in Social work studies (15 credits) at Malmö University, Hälsa och Samhälle 2012. The discussion about sex and gender is always prominent in a social work context. Our purpose and questions are hence based on the discussion on transgender theory and the way of thinking about the non-binary, and how it relates to the nearby theories. The method of the essay consists of a semi systematic literature overview with the focus on discussing transgender theory in relation to other theories and perspectives, such as modernism, post modernism, feminism and queer theory. We answer the following questions: 1. Is it possible to go beyond or exceed the binary of sex and if so, how do we see it in the material we examined? 2. In what way are the existing theories of sex / gender in the binary? 3. Can one featuring a female embodied subject be of assistance to transgender people's search for an embodied subject? We consider it possible to move beyond the binary by using ?fuzzy logic?(Nagoshi & Brzuzy 2010, Tauchert 2002) which is a way of staying in the binary but expanding the term and work in the grey areas instead.

Theory of mind, språkliga förmågor och ickeverbal intelligens hos barn mellan tre och fyra års ålder : Översättning och validering av Theory of Mind Scale

Theory of mind är att kunna tillskriva andra människor mentala tillstånd som förklarar deras beteenden. Dessa mentala tillstånd kan röra sig om uppfattningar, intentioner eller känslor.    Theory of Mind Scale är en bedömningsskala utformad av Wellman och Liu (2004), som undersöker olika nivåer av theory of mind. Theory of Mind Scale är uppbyggd i skalsteg med stigande svårighetsgrad. Syftet med föreliggande studie var att översätta Theory of Mind Scale från engelska till svenska samt validera bedömningsskalan för barn mellan 3 och 4 år. Studien syftade även till att se om det fanns ett samband mellan dessa barns förmåga till theory of mind, impressiva grammatiska förmåga och impressiva ordförråd.      Valideringen i föreliggande studie visade att skalstegen i den amerikanska originalversionen av Theory of Mind Scale var applicerbara på barnen i föreliggande studie, med undantag för den sista uppgiften.

Lunds Stadshall : en arkitekturanalys ur ett fenomenologiskt perspektiv

Inspirerad av den metod Åsa Dahlin använder för arkitekturanalys i "On Architecture, Aesthetic Experience and the Embodied mind, Seven Essays" vill jag i min uppsats försöka mig på en analys av Lunds Stadshall, ritad av Klas Anshelm.Jag vill studera arkitekturen delvis ur det fenomenologiska perspektiv Maurice Merleau-Ponty presenterar i sin bok "Kroppens Fenomenologi" och lägga tyngdpunkten på själva upplevelsen av byggnaden snarare än den rent visuella aspekten av den.Jag söker även finna svar på hur modernismen i stort och Klas Anshelm specifikt förhåller sig till de fenomenologiska tankegångarna..

Konservatorns kropp Betydelsen av sinnesförnimmelser och känslor vid arbetet med föremålen

Examensarbete för avläggande av filosofie masterexamen i Kulturvård, 30 hpInstitutionen för kulturvårdGöteborgs universitet2015:3.

Drömmar : drömmen som inspiration och utgångspunkt för ett konstnärligt arbete

The theme of my exam project, the practical work and the essay will be the phenomena of dreams. The dreams you have when you are asleep, the dreaming state of mind, places where your mind takes you, when you no longer decide what to think of. It is a fascination about what our mind creates itself. This essay brings up the theme out from seeing the dreams and the unconsciousness as a source of inspiration, both in personal development and from an artistic point of view. How has the world of dreams bin used as inspiration in the art? .

Mind-mindedness och kommunikativ utveckling : Samband mellan moderns mentaliseringsyttranden och barnets senare språkliga och kommunikativa utveckling

Mind-mindedness refers to the mother?s ability to treat her child as an individual with a mental life of his or her own. In the present study, the purpose is to investigate the relationship between the amount of mind-related comments the mother produces when the child is 9 months of age and the child?s development in language and communication at the age of 15 months. The hypothesis is that the amount of mind-related comments the mother produces has a positive affect on the child?s language abilities as well as his or her ability to initiate joint attention.

Design i fysisk gestaltning - Design in embodied communication

Studien undersöker hur fysisk gestaltning i pedagogiskt drama formas under ett lärotillfälle i skolmiljö. Studien använder sig av ett socialsemiotiskt synsätt och en multimodal ansats för att undersöka eleven som utövare av fysisk gestaltning. Fysisk gestaltning betraktas som ett medium och sammanhanget analyseras utifrån ett designteoretiskt perspektiv på lärande. Två grupper elever i 10 års-åldern har filmats och observerats. Resultaten visar att påverkan från regler i skolan, instruktioner och pedagogen beskriver elevernas formella design.

Sambandet mellan Theory of Mind, språkliga förmågor och exekutiva funktioner hos barn i treårsåldern

Barns fem första levnadsår präglas av en omfattande utveckling av språkliga förmågor och exekutiva funktioner, vilka är färdigheter som visat sig ha en stor påverkan på hur barn utvecklar förståelse för sina egna och andras tankar, det vill säga deras Theory of Mind. En central aspekt inom forskning har varit att undersöka hur förmågorna samvarierar vid olika åldrar.Syftet i föreliggande studie var att undersöka sambandet mellan Theory of Mind, språkliga förmågor och exekutiva funktioner hos barn i tre års ålder med typisk utveckling. Av intresse var även att undersöka om det förelåg skillnader i resultat mellan pojkar och flickor samt om de del-tagande barnens demografiska förhållanden vad gäller antal äldre och/eller yngre syskon, socio-ekonomisk status och vuxenkontakt påverkade de deltagande barnens Theory of Mind.Totalt medverkade 30 barn med typisk utveckling, varav 16 var flickor och 14 var pojkar. Åldersanpassade testmaterial användes för att undersöka Theory of Mind, grammatisk förmåga, semantisk förmåga, kognitiv flexibilitet, arbetsminne och fonemdiskrimination. Den demografiska informationen inhämtades i form av en enkät som föräldrarna fick fylla i.Resultatet indikerar att treåriga barns förmåga att hantera och förstå Theory of Mind-uppgifter samvarierar med både grammatisk förmåga och kognitiv flexibilitet.

Samspel mellan föräldrar och deras 16-månaders barn : Kommunikativ utveckling i relation till mind-mindedness och föräldrasensitivitet

Hur föräldrar samspelar med barn kan ha stor påverkan på barnets språkliga och kommunikativa utveckling. Föräldrasensitivitet och mind-mindedness är två mått som mäter föräldrars samspel. Föräldrasensitivitet mäter förälderns förmåga att uppfatta och tolka barnets signaler och mind-mindedness innefattar förälderns användande av ord som handlar om barnets mentala processer. Dessa mentaliseringsyttranden kan vara intonade eller icke-intonade utifrån situationen och barnets sinnesstämning. I vilken grad föräldrars mind-mindedness och föräldrasensitivitet påverkar olika delar av den kommunikativa utvecklingen är till stora delar fortfarande okänt.Syftet med föreliggande studie var att undersöka om föräldrasensitivitet och föräldrars mind-mindedness korrelerar med kommunikativa förmågor, om mind-mindedness och föräldrasensitivitet korrelerar med varandra samt om några könsskillnader förelåg.

The Reading the Mind in the Eyes Test - Revised Version á la Andersson & Karlsson

Introduction: The Reading the Mind in the Eyes Test is a widely used test for measuring aspects of social cognition. The aim of the present study was to provide results from a group of typically developing Swedish children (age 9-12) and to compare these results with children and adults in other Swedish and English studies, as well as results from a group of children with Asperger syndrome. Method: A Swedish version of the child version of the test was completed by 83 controls and by six children with Asperger syndrome. Results were compared between the two groups and with data from other studies. Results: The children in the current study did not differ on scores compared to children in the same age group in other studies.

Värdskap som berör : En explorativ studie om autencitet inom värdskap

I en värld där människor allt oftare befinner sig på resande fot, ökar efterfrågan på hotell, restauranger och upplevelser. Hospitality har kommit att beteckna bland annat omhändertagandet av gäster med hjälp av logi, mat och underhållning. Begreppet hospitality och dess betydelse har utvidgats över tid och har på svenska översatts till värdskap. Argument mot denna språkliga översättning har uppdagats; värdskap sägs vara en del av det övergripande begreppet hospitality. En betydelse av värdskap är: Bemötandets estetik i mötet mellan människor; vad händer i mötet mellan människor och vad är det som berör?Etableringsprojektet: ?Värdskap och ledarskap som berör ? ett konkurrensmedel?? och dess forskargrupp möjliggjorde denna studie.

Undersökning av relationen mellan False Belief och syntax hos 4-9- åriga barn

Children undergo great developmental changes during the preschool and early school years. It is also the very same period in which their pragmatic abilities develop. This study aimed to examine the relationship between Theory of Mind and syntax. Fifty-four preschool and school children aged between 3:11 to 9:0 years participated. TROG-2 and a False Belief assessment of Sally Anne design using three conditions: narrative, silent and distortion were used.

Våra sociala medvetanden: En diskussion om ett socialt perpektiv angående medvetandet

In this essay a social perspective on the mind is explored and argued for. The essay moves from a discussion of a social collective foundation for the individual mind to a discussion ofthe main alternative ways of describing the shared social world, namely an action-centred perspective and a power-centred perspective. It is shown that these two perspectives are combinable. A combination of the two perspectives is therefore recommended for a more balanced way of describing the shared social world. In this essay it is argued for that the individuals? mind and her identity is dependent on the surrounding community.

1 Nästa sida ->